PROSES NIKAH : URUSAN PADA HARI BEKERJA (ISNIN/SELASA/RABU/KHAMIS DAN JUMAAT):
Akad
nikah akan dijalankan di Pejabat Majlis Agama Islam Wilayah Songkhla.
Anda akan mendapat Sijil Nikah dan Surat Pengesahan Majlis Agama Islam
Wilayah Songkhla serta merta selepas selesai akad nikah. Selepas itu
anda akan dibawa ke Pejabat Konsulat Jenderal Malaysia di Songkhla untuk
pendaftaran dan pengesahan.
Akad
nikah dijalankan oleh salah seorang Jurunikah/Naib Kadi yang diberi
tauliah oleh Majlis Agama Islam Songkhla dan disaksikan oleh 2 orang
Naib Kadhi Majlis Agama Islam Songkhla. Sijil Nikah ini mempunyai cop
materi Majlis Agama Islam Wilayah Songkhla. Sijil ini adalah sah dan
diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia.
PROSES NIKAH : URUSAN PADA HARI SABTU, AHAD & KELEPASAN AM THAILAND:
Semua
urusan akad nikah adalah sama seperti hari bekerja cuma pada hari
kelepasan am/cuti pengesahan Konsulat Malaysia tidak dapat dilakukan
pada hari tersebut sebab pejabat cuti. Hanya akad nikah sahaja boleh
dilakukan. Anda akan mendapat Sijil Nikah (original) serta merta selepas
selesai akad nikah.
Surat Pengesahan Majlis Agama Islam Wilayah Songkhla akan diberi pada hari yang sama.
Anda
atau salah seorang dari anda dikehendaki datang semula pada hari
bekerja yang lain untuk mendapatkan Surat Pengesahan Konsulat Malaysia
di Songkhla.
KETERANGAN KOS PAKEJ :
Kos pakej termasuk:
Pengangkutan dari Klang/Shah Alam ke Thailand (pergi+balik),
Pengangkutan semasa berada di Thailand,
Bayaran kepada Kadi dan Saksi serta pengeluaran Sijil Nikah,
Bayaran Pengesahan Sijil Nikah, Surat Pengesahan dan fotostat dokumen oleh Majlis Agama Islam Wilayah Songkhla,
Bayaran kepada Konsulat Malaysia dan fotostat dokumen untuk Konsul Malaysia di Songkhla.
Tidak ada kos tambahan atau kos tersembunyi yang berkaitan dengan urusan pernikahan ini sama ada di Malaysia atau di Thailand.
TEMPAT AKAD NIKAH DIJALANKAN:
URUSAN PERNIKAHAN DIJALANKAN DI PEJABAT MAJLIS AGAMA ISLAM WILAYAH SONGKHLA DAN
DISAKSIKAN OLEH SAKSI YANG BERJAWATAN NAIB KADI SYARIE JABATAN
BERKENAAN. JADI SEMUA DOKUMEN ADALAH TULIN DAN SAH (BUKAN SINDIKET)
SERTA DI IKTIRAF OLEH KERAJAAN MALAYSIA.
PENUMPANG TAMBAHAN:
Pengangkutan disediakan untuk pasangan sahaja.
Penumpang tambahan diatas atnggungan sendiri.
BAYARAN:
Bayaran hendaklah dibuat secara TUNAI.
Bayaran hendaklah dibuat semasa tiba di Pejabat Kami di Klang.
Pasangan dikehendaki membayar sepenuhnya harga sepertimana yang dipersetujui mengikut pakej yang ditetapkan.
Pasangan
yang tidak menjelaskan bayaran sepenuhnya urusan pernikahan mereka akan
dibatalkan dan pihak penganjur tidak akan bertanggung-jawab dan
bertolak ansur sekiranya berlaku sebarang kececohan atau salah faham
akibat tindakan pasangan tersebut.
Sekiranya ada pasangan yang cuba menipu, pasangan dikehendaki balik ke Malaysia atas tanggungan dan urusan sendiri.
Sekiranya
pasangan membatalkan hasrat mereka pada saat terakhir semasa di pintu
sempadan, urusan balik seperti pengangkutan dan lain-lain adalah atas
tanggungan sendiri.
DOKUMEN YANG PERLU DIBAWA :
Kad Pengenalan anda dan bakal isteri.
Pasport antarabangsa anda dan bakal isteri
Surat Syahadah untuk individu yang memeluk agama Islam.
Surat cerai jika pernah bercerai.
Sijil Kematian bagi balu yang kematian suami.
Duit Mas kahwin mengikut persetujuan anda dan bakal isteri (Tidak termasuk dalam pakej)
Duit poket untuk perbelanjaan sendiri seperti makan minum dan membeli belah di Thailand.
Pakaian yang bersesuaian semasa majlis akad nikah termasuk songkok dsb
Kamera untuk merakamkan ijab kabul dan akad nikah untuk dijadikan bahan
bukti pernikahan sekiranya dipintak oleh mahkamah Syariah Malaysia
semasa perbicaraan nanti.
TINDAKAN ANDA :
Tetapkan dan maklumkan tarikh bila hendak pergi berkahwin di Thailand. (sms atau email)
Sila
berikan maklumat lanjut anda dan pasangan seperti nama dan nombor
telefon serta latar belakang kes anda jika belum dimaklumkan kepada
saya.
Maklumkan berapa orang yang hendak datang termasuk anda dan bakal isteri anda.
Pastikan semua dokumen-dokumen seperti yang dinyatakan di atas di penuhi dan siap-sedia.
Berjumpa di Pejabat Kami di Klang pada hari hendak bertolak ke Thailand.
PASPORT / BORDER PASS:
Urusan passport atau border pass adalah urusan sendiri dan atas perbelanjaan sendiri.
Anda
adalah dinasihatkan supaya memohon pasport di mana-mana pejabat
Imigeresen. Permohonan pasport boleh siap dalam satu hari sahaja.
Bayaran pasport hanya RM100.00 sahaja. Sila hubungi mana-mana pejabat
imigeresen atau website imigeresen untuk mengetahui syarat-syarat dan
dokumen yang diperlukan untuk membuat pasport.
Border passs hanya untuk pemastautin tetap Negeri Perlis, Kedah, Perak dan Kelantan sahaja.
Pasangan yang tidak mempunyai dokumen perjalanan dan kad pengenalan tidak boleh memasuki Thailand.
Bagi
pasangan yang hendak berkahwin dengan warganegara asing (luar Negara)
sila pastikan mereka mempunyai visa untuk memasuki Thailand.
TAMBANG PERJALANAN:
Tambang perjalanan dari tempat tinggal Klang Selangor dan balik ke destinasi anda adalah atas perbelanjaan / tanggungan sendiri.
TAMBAHAN:
TOLONG
BERI NAMA PENUH ANDA DAN PASANGAN ANDA DAN NOMBOR TELEFON ANDA UNTUK
MEMUDAHKAN SAYA MENGHUBUNGI ANDA SEKIRANYA ADA SOALAN ATAU PENJELASAN
YANG SUSAH HENDAK DINYATAKAN MELALUI SMS ATAU EMAIL
KELEBIHAN MENGGUNAKAN PERKHIDMATAN SAYA:
ANDA
AKAN DI BERI TIP-TIP BAGAIMANA HENDAK MENDAFTARKAN SEMULA PERNIKAHAN
ANDA DI MALAYSIA. (CARA MENGISI BORANG, AFIDAVIT, UJIAN HIV DAN PROSES
MENDAFTAR DI MAHKAMAH SYARIAH)
ANDA
AKAN DI BERI MAKLUMAT MENGENAI SOALAN-SOALAN YANG SERING DIKEMUKAN DI
MAHKAMAH SYARIAH DAN CARA MENJAWAB SOALAN-SOALAN TERSEBUT DAN LAIN-LAIN
MAKLUMAT TENTANG PROSES MAHKAMAH.
GAMBAR2 DAN RAKAMAN IJAB KABUL SEMASA BERNIKAH DI SIAM AKAN DIBERI PERCUMA DALAM CD UNTUK SIMPANAN ANDA
LAIN-LAIN MAKLUMAT YANG BERKAITAN.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.